Розвиваємо творчі здібності

ТВОРЧІСТЬ ТА ОБДАРОВАНІСТЬ




    Дослідження показало, що поняття «обдарованість» має тісний зв’язок з поняттям «творчі здібності».

  Творчі здібності – це здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, це націленість на відкриття нового і здатність до глибокого усвідомлення свого досвіду. Наділену творчими здібностями людину характеризують: швидкість, гнучкість та оригінальність думки, допитливість, точність та сміливість

    Обдарованість – це системна, що розвивається протягом життя якість психіки, яка визначає можливість досягнення людиною більш високих (незвичайних, неабияких ) результатів в одному чи кількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
   Обдарована дитина – це дитина, яка виділяється яскравими і очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень ) в тому чи іншому виді діяльності.

    До навчання творчих, обдарованих дітей ставляться такі вимоги:

1.Вчити дітей вчитись самостійно.


2. Обдарованих дітей навчати по індивідуальних програмах.

3.Розвивати природні здібності дитини.

4.Сформувати продуктивне мислення.

5.Вчити застосовувати знання.

6. Вчити жити серед людей.



Творчі методи, що сприяють ефективній роботі з обдарованими дітьми



1. Повага до бажання учнів працювати самостійно.


2. Вміння утримуватися в процесі творчої діяльності.

3. Надання дитині свободи вибору галузі застосування своїх здібностей, методів досягнення мети.

4.Індивідуальне застосування навчальної програми залежно від особливостей учня.

5. Заохочення роботи над проектами, запропонованими своїми учнями.

6. Виключення будь-якого тиску на дітей, створення розкріпачення атмосфери.

7.Схвалення результатів діяльності дітей в одній галузі з метою спонукати бажання випробовувати себе в інших видах діяльності. 

8. Підкреслення позитивного значення індивідуальних відмінностей.

9. Надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють відміну від інших точки зору і у зв’язків з цим відчувають тиск з боку ровесників.

10. Добування максимальної користі з хобі, конкретних захоплень, індивідуальних нахилів.

11.Терпиме ставлення до можливого безладдя.

12. Заохочення максимальної захопленості у спільній діяльності.

13. Переконання учнів, що вчитель є їхнім однодумцям, а не ворогом.

14.При складанні індивідуальних програм потрібно враховувати проблеми обдарованих дітей.




Принципи педагогічної діяльності в роботі з творчо обдарованими дітьми:

  • принцип максимального різномаїття можливостей для розвитку особистості;
  • принцип зростання ролі позакласної діяльності;
  • принцип індивідуалізації та диференціації навчання;
  • принцип створення умов для спільної роботи учнів при мінімальній участі вчителя;
  • принцип свободи вибору учнями додаткових навчальних послуг, допомоги, наставництва.




Форми роботи з обдарованими дітьми:

  • творчі майстерні;
  • групові заняття з сильними учнями;
  • заняття дослідницькою діяльністю;
  • конкурси;
  • інтелектуальний марафон;
  • участь у олімпіадах;
  • робота за індивідуальним планом;
  • співпраця з іншими колегами не тільки своєї школи, а також інших шкіл.
Необхідно звернути увагу на створення розвивального творчого середовища, побудованого на суб’єкт-суб’єктній взаємодії, в будь-якому типі освітньої установи:


1. Створення доброзичливої атмосфери на уроках і в позаурочній роботі; гнучке і динамічне включення кожного суб’єкта педагогічного процесу в тематику уроку; надання дитині можливості висловлювати власні думки без оцінних суджень.


2. Використання нестандартних задач.


3. Використання творчих вправ, які сприяють розвитку творчого підґрунтя математично обдарованих учнів.


4. Використання активних методів навчання РТУ (розвиток творчої уяви) як елементу ТРВЗ-технології:Метод евристичного дослідження; Метод придумування; Метод «мозкового штурму» ; Метод «Якби…» ; Технологія «Мікрофон»; Технологія «Акваріум» ; Технологія «Дерево рішень» .


Як відомо, лише особистість може виховати особистість і тільки талант може виростити новий талант.


Компетенція вчителя є важливим фактором у використані спеціальних методів навчання. Саме вчитель створює атмосферу, яка може надихати учня або руйнувати його впевненість у собі, заохочувати чи пригнічувати інтереси. Щоб створити таку атмосферу, педагог повинен використовувати такі творчі методи:


- стимулювати бажання учнів працювати самостійно;


- заохочувати до роботи над проектами, запропонованими самими учнями;

- переконувати учнів у тому, що вчитель є їхнім однодумцем;

- заохочувати до максимальної захопленості у спільній діяльності;


- виключати будь-який тиск на дітей, створювати розкуту атмосферу.



Пам’ятка вчителю для роботи з обдарованими дітьми

1. Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я».

2. Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.

3. Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.

4. Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.

5. Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.

6. У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.

7. Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.


8. Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.

9. Заохочуйте дітей, це стимулює їх.

10. Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.






 

Немає коментарів:

Дописати коментар